Milyen a jó referenciafotó? 

2022.01.18

A portréfestés csapatmunka, a jó festmény alapja a jó fotó. Rossz fotóról nagyon nehéz, sokszor lehetetlen jó képet festeni. A festő ilyenkor azt festi, amit lát. Vannak dolgok, amiken tud javítani, és vannak, amiken nem.

Régen a portréfestő beállította a modellt, a fényeket, elrendezte a környezetet, majd a megfelelő távolságba állva kezdte el az alkotást. Munkájának ugyanolyan fontos része volt a kompozíció kialakítása, mint maga a festés. Ma már szinte mindenki fotóról dolgozik, ami azért szerencsés, mert kedvenceink nem rajonganának a fenti procedúráért. A hátránya, hogy rengeteg technikailag kifogástalan rajz készül borzasztóan rossz fotókról. A megrendelőtől nem várható el, hogy értsen a fotózáshoz, a festőnek viszont feladata, hogy segítsen kiválasztani egy megfelelő referenciafotót, ha igényes munkát akar kiadni a kezéből.

A jó fotó itt most nem profi minőséget jelent, csupán néhány feltételnek kell megfelelnie:

- külső körülmények: legyen elég fény!

Manapság már a legtöbb telefon elfogadható fotót készít, ha van elég fény. Ha kevés a fény, akkor elmosódott, részlettelen, kontraszttalan lesz a kép, nekünk pedig pont az ellenkezőjére van szükségünk. Tehát legyen a kép éles, legyen rajta fény és árnyék, és jól kivehetőek legyenek a részletek. Ez utóbbi különösen akkor fontos, ha fotórealista festményt szeretnél. Lazább kidolgozáshoz kevésbé jó fotó is alkalmas lehet.

- a fotós: legyen megfelelő távolságban, és nagyjából a modell szem- vagy vállmagasságából fotózzon.

A túl közelről, rossz szögből készült fotó torzít, rossz arányokat mutat. Az emberi szem nem lát így, csak a fényképezőgép, ezért az eredmény festményként természetellenes. Meg lehet festeni, lehet, hogy a megrendelőnek tetszik, de hacsak nincs különösebb érzelmi vagy egyéb oka annak, hogy pont egy ilyen fotót választottál, én azt szoktam javasolni, keress vagy készíts inkább másikat.

a modell: legyen előnyös a testhelyzete.

Ez egy kicsit nehezebben meghatározható kritérium, olyan dolgokra gondolok, hogy ha mondjuk nem alvó állatról van szó, látsszon a szeme. (A jól elkapott tekintet a portré lelke.) A kutyusnak ne lógjon térdig a nyelve, lehetőleg hegyezze a füleit és hasonlók. Ez persze nem alapfeltétel, de sokat számít. A legfontosabb, hogy a fotó tükrözze a modell személyiségét.

A portréfestmény örök emlék, többnek kell lennie egy spontán elkapott átlagos pillanatnál. A portré adja vissza kedvencünk legtökéletesebb lényegét. Ne Buksi legyen, amikor álmos, vagy Buksi amikor nem érti, mit akarunk tőle, pláne ne Buksi, amikor csipás szemmel hunyorog, hanem legyen "A" Buksi. Ez megér egy kis fáradságot.